Moto Guzzi
Le Mans 1000 Ultima Edizione no. 3/100
Bouwjaar | 1993 |
Tellerstand | 69065 km |
Frame nr. | VV16914 |
Motor nr. | 018086 |
Prijs | Op aanvraag |
De iconische 90° V-twin-motor van Moto Guzzi is oorspronkelijk ontworpen eind jaren veertig, maar drijft nog steeds de nieuwste generatie superbikes van Mandello del Lario aan. De motor debuteerde eind jaren zestig met de 703cc V7, gevolgd door een uitbreiding naar 757cc. Het eerste sportmodel, de 748cc V7S, werd kort daarna geïntroduceerd. Hoewel aanvankelijk slechts door een vrij kleine minderheid gewaardeerd, schoot de populariteit van de Moto Guzzi omhoog met de introductie van de 850cc Le Mans in 1976. De Le Mans, met zijn kenmerkende uiterlijk dat zelfs bij stilstand snelheid suggereert, kon ruim 210 km/u halen.
In 1978 werd het model vernieuwd. Deze Le Mans II kreeg o.a. een geavanceerdere kuip in Spada-stijl. Vervolgens onderging de Le Mans III in 1981 wederom belangrijke veranderingen, waaronder nieuwe cilinderkoppen, een vernieuwd uitlaatsysteem en een vernieuwde styling. De Le Mans kreeg zijn '1000'-incarnatie met een grotere 949 cc-motor. Deze laatste Le Mans-variant, ook wel de 'Mk IV' genoemd, was in productie tot 1985 en had een maximaal vermogen van 86 pk en een geclaimde topsnelheid van 230 km/u. De Moto Guzzi Le Mans wordt beschouwd als een van de ultieme superbikes van de jaren zeventig en is tegenwoordig zeer gewild bij verzamelaars.
De Ultima Edizione is de laatste serie van deze prachtige motorfietsen. Slechts 100 zijn er gemaakt, waarvan dit nummer 3 is. De motor is in uitstekende staat en heeft onderhoud gehad bij Guzzi specialist Jan Roberts uit Boekelo.